Ben jij geïnteresseerd in het Midden- en Verre Oosten? En vind je communicatie boeiend? In deze studie leer je hoe je omgaat met organisaties en bedrijven in het buitenland. Je kiest vanaf het begin een taal waarin jij je wilt ontwikkelen. Je kunt kiezen uit Chinees, Japans en Arabisch. De verdeling taal- en communicatielessen is ongeveer 50/50.
Eerste jaar
Je krijgt behalve de taal ook veel informatie over verschillende aspecten van communicatie. Bijvoorbeeld hoe je als bedrijf communiceert over je imago en reputatie. Bij het vak Intercultural Awareness and Communication leer je meer over de cultuur, de geschiedenis en de huidige ontwikkelingen van het land of gebied van jouw keuze. Het is immers belangrijk dat jij veel afweet van hoe mensen denken in China, Japan of de Arabische wereld. Tot slot krijg je ook Engels, Nederlands en praktijkgerichte vaardigheden (bijvoorbeeld onderzoeken, ondernemen, klantgericht werken).
Hoofdfase
In de hoofdfase ga je dieper in op alle aspecten van communicatie. Je leert bijvoorbeeld persberichten schrijven en reclamecampagnes opzetten. Je studeert een half jaar aan een universiteit in China, Japan of de Arabische wereld. Tijdens dit half jaar doe je onderzoek en ervaar je de cultuur van het land. Alles wat je de afgelopen twee jaar hebt geleerd, breng je in de praktijk. In je laatste jaar loop je ruim vier maanden stage. Je bepaalt zelf of je in Nederland blijft of weer naar het buitenland vertrekt. Na je stage schrijf je een afstudeerscriptie en studeer je af.
Toelatingseisen
Je wordt met ieder profiel toegelaten. Voor deze studie heb je geen voorkennis van Chinees, Japan of Arabisch nodig. Als je van het mbo komt, moet je minimaal een mbo-diploma op niveau 4 hebben.