Mandy Filet, student Gametechnologie

"Voordat ik aan de studie begon, hoorde ik links en rechts veel geluiden als: "Wanneer je deze studie kiest, alleen omdat je van gamen houdt, komt het je nog zwaar te vallen!" Daardoor werd ik ergens wel bang dat het uiteindelijk allemaal tegen zou vallen, maar niets is minder waar. Natuurlijk ben je weliswaar niet de hele dag "aan het gamen" zoals sommigen mij wel eens gevraagd hebben, maar eerlijk gezegd ken ik ook geen enkele student Gametech die dat wel verwacht had en nu spijt heeft van zijn keuze. Je doet simpelweg een variant op Informatica, die zich focust op games: je houdt je bezig met de technieken erachter, zoals artificial intelligence en graphics. Als dat je interesse prikkelt, zit je goed bij Gametech.

Leertempo

Het enige wat mij niet zozeer tegenviel, maar wat wel even wennen was, is dat het leertempo hier aardig wat hoger ligt dan wat ik van de middelbare school gewend was. Waar je voorheen weken mocht teren op één hoofdstuk, doe je er nu een paar per week. Dat went echter gauw genoeg. Als je iemand bent die gewoon netjes de colleges volgt en de opdrachten maakt, is het allemaal hartstikke goed te doen.

Eerste jaar

Wat ik zelf bijzonder leuk vond in mijn eerste jaar, was dat we in de tweede periode (nadat we de basis van het programmeren hadden geleerd) meteen aan de slag mochten met een complete game! Je werkt daarvoor in een groep van ongeveer zes studenten aan een eigen "verbeterde" versie van een retro game, zoals Pacman of DK. Je krijgt daarin erg veel vrijheid en toch begeleiding waar het nodig is. Je ontdekt meteen waar je sterke punten liggen en wat je de komende jaren nog kunt verbeteren. Dat project was voor mij erg leuk om te doen en ik kijk er nog steeds met trots op terug."

Mandy Filet, student Gametechnologie