Clarine Hekkelman
Clarine Hekkelman had niet altijd al een passie voor het vak scheikunde. In eerste instantie was ze op de middelbare school niet goed in bètavakken. Toen ze eenmaal docenten kreeg die op een andere manier uitlegden, bleek ze toch goed te zijn in scheikunde en het ook erg leuk te vinden! Ze is blij met haar keuze voor de opleiding Leraar Scheikunde aan de HAN: “Het is een kleine klas maar hierdoor krijg je juist veel persoonlijke aandacht."
Toch talent voor bètavakken
Clarine studeert nu in Nijmegen om docent scheikunde te worden. De weg hierheen was alleen alles behalve standaard. Op de middelbare school was Clarine niet goed in bètavakken, maar had deze toch gekozen omdat ze deze leuker vond dan de alfavakken. Toen ze na 5 jaar middelbare school andere docenten kreeg, bleek dat ze met die uitleg toch wel talent had voor bètavakken. Zo ging ze van onvoldoendes naar negens en tienen. Clarine vertelt: “Na lang nadenken besloot ik de opleiding Leraar Scheikunde te kiezen. Het leek mij erg leuk om het vak scheikunde op zo’n manier op leerlingen over te brengen, dat het voor iedereen leuk en te begrijpen is.”
De keuze voor de HAN
Haar keuze voor de HAN werd ondersteund door de reputatie van bekwame docenten en de positieve sfeer op de campus. "De HAN heb ik gekozen omdat ik van mijn omgeving hoorde dat daar de meest bekwame docenten rondliepen. Het aantrekkelijke gebouw, de vriendelijke mensen en de mogelijkheid om gemakkelijk met iedereen een praatje te maken, gaven mij het gevoel dat ik hier op de juiste plek was.”, zegt Clarine.
Eerste jaar
Het eerste jaar voelde voor Clarine erg vertrouwd en herkenbaar. Van de stof bij scheikunde en natuurkunde herkende ze nog veel van de middelbare school. Onderwijskunde gaf haar onmiddellijk praktische inzichten voor stage. "Onderwijskunde vond ik super interessant omdat je dit meteen kan inzetten in de praktijk, bijvoorbeeld bij stage.", vertelt ze. Wiskunde vond Clarine als enige wat lastiger, omdat ze geen wiskunde B had gehad op de middelbare school. Desondanks ging ze met de juiste begeleiding over naar het tweede jaar.
Samenwerking en goede voorbereiding
Clarine leert veel van het samenwerken met medestudenten. Na de lessen maken ze samen huiswerk, waarbij iedereen zijn sterke punten heeft en die onderdelen kan uitleggen. Ook kunnen ze dan vragen stellen aan elkaar of aan docenten op de HAN. "Door gerichte vragen te stellen aan meerdere docenten in opleiding, krijg je altijd een antwoord waar je iets mee kan." Clarine zit nu in haar tweede jaar en gaat voor de tweede keer stage lopen. “Hierop bereiden we ons goed voor tijdens vakdidactiek. Zo gaan we het startgesprek van stage gezamenlijk voorbereiden wat erg fijn is”, vertelt ze.
Buiten het klaslokaal
In haar vrije tijd geniet Clarine van sociale activiteiten samen met studiegenoten. Ze is actief in de activiteiten- en galacommissie van Studievereniging Fabulinus. "Dan bereid je borrels en feestje voor en mag je thema’s bedenken hiervoor. Dit vind ik super leuk om te doen! Na school vind ik het erg leuk om met klasgenoten een drankje te doen in de Pub (de kroeg van de HAN).", vertelt ze.
Toekomst als scheikunde docent
Na het afstuderen ziet Clarine zichzelf zeker scheikunde lessen geven en deze zelfstandig voorbereiden. “Het belangrijkste in de voorbereiding is om de lessen nuttig en leuk te maken voor de leerlingen”. Als Clarine nu aan anderen vertelt dat ze docent scheikunde wil worden, krijgt ze soms ook reacties als: ‘scheikunde vond ik zelf erg lastig’ en ‘dat is toch saai?’. “Mijn doel is juist om van dit soort stereotypes af te komen. Als leerlingen goede scheikunde lessen krijgen en hier positieve ervaringen mee hebben, kan hun mening over het vak zeker veranderen. Zo hoop ik dat als ik scheikunde docent ben er meer positieve reacties zullen komen, en mensen inzien dat het een super leuk en mooi vak is!”, vertelt ze.
Advies voor toekomstige studenten
Clarine is positief over de HAN met zijn docenten ende stad Nijmegen: “De sfeer op de HAN is echt geweldig en Nijmegen is een super gezellige stad! De docenten zijn heel fijn om les van te krijgen en erg behulpzaam. Het is een kleine klas, maar hierdoor krijg je juist veel persoonlijke aandacht. Iets wat heel belangrijk is als je later zelf een goede scheikunde docent wilt worden!”