Debby van Rens - Student Leraar Duits
Na het vwo in Venlo te hebben afgerond, begon Debby aan een opleiding die niet bij haar bleek te passen. Na een tijd te hebben nagedacht in haar tussenjaar, leek leraar op het middelbaar onderwijs worden haar erg leuk. Maar welk vak wilde ze gaan geven? Engels? Scheikunde? Of toch Duits? Debby: “Ik heb veel zitten twijfelen, maar uiteindelijk ging mijn keuze uit naar Leraar Duits. Ik had een meeloopdag gedaan en kennis gemaakt met meerdere leraren. Leraar Duits is een fijne, kleine opleiding”.
Brede interesses
Dat de keuze uiteindelijk ging naar Leraar Duits, komt mede doordat Debby veel verschillende aspecten van de Duitse taal en cultuur leuk vindt. “De geschiedenis spreekt mij aan, maar ook de literatuur vind ik leuk. Verder vind ik onderwijskunde en vakdidactiek hele leuke vakken.” Ook was de keuze voor de HAN snel gemaakt: “Mijn keuze is uitgegaan naar de HAN omdat ik Nijmegen een hele gezellige stad vind.”
Het eerste jaar
Debby is positief over haar eerste studiejaar bij de opleiding Leraar Duits: “Tot nu toe heb ik het erg naar mijn zin op de opleiding. Mijn eerste jaar bij de HAN beviel me goed. Na de eerste periode gingen we stage lopen, waardoor ik snel wist of de opleiding bij me paste.” Naast stage lopen zijn de studenten bezig met leren over lesgeven bij onderwijskunde en vakdidactiek. “Onderwijskunde is een van mijn favoriete vakken”, vertelt Debby. “Naast de studie ben ik ’s avonds altijd met sport of hobby’s bezig. Mijn werk stem ik iedere periode af op mijn rooster.”
Nieuwe inspiratie door HAN lessen
De studenten leren veel verschillende dingen bij de lerarenopleiding Duits. Debby: “We leren veel over de cultuur van niet alleen Duitsland, maar ook andere Duitstalige landen. Tijdens de lessen leren we veel meer over de Duitstalige landen en inwoners dan ik ooit zonder les had kunnen weten.” De kennis die ze opdoet op de HAN, kan ze meteen gebruiken op stage. “Wat ik bij de cultuurgerichte vakken leer, slaat goed aan bij de leerlingen. Zo heb ik vorig jaar een les over street art in Berlijn gegeven. Hier waren de leerlingen heel enthousiast over. Natuurlijk doe ik zelf ook onderzoek hiervoor, maar de inspiratie heb ik uit de lessen van de HAN gehaald.”
Persoonlijk onderwijs
Het contact tussen de studenten en docenten op de HAN omschrijft Debby als heel persoonlijk. “Deze persoonlijke band zorgt ervoor dat je tijdens de les al je vragen durft te stellen, zelfs als het al meermaals is uitgelegd. Ook scheelt het dat we met een relatief kleine groep zijn.” Ook is Debby te spreken over haar medestudenten: “We hebben het geluk dat er studenten met Duits als moedertaal in onze klas zitten. Hierdoor kun je altijd even checken of een vertaling klopt. Verder heeft iedereen z’n eigen expertises, waardoor we elkaar kunnen helpen met het beantwoorden van vragen.”
Leren door te doen
Tijdens de stages kunnen de studenten hun kennis toepassen in de praktijk. “Tijdens de stage krijg je de mogelijkheid om de theorie die je in de les geleerd hebt, toe te passen. Zelf vond ik dit heel fijn, omdat ik nu zeker wist dat ik het echt kon. Ook leer je op stage dingen die je in een les nooit zou kunnen leren. Je kunt bijvoorbeeld een theorie leren over hoe je een klas rustig krijgt, maar in de realiteit moet je dit soms anders aanpakken.”
Toekomst als docent en tip voor studiekiezers
Na haar opleiding wil Debby natuurlijk graag als Lerares Duits aan de slag. “Ik hoop dat ik na het afstuderen een school kan vinden waar ik de vrijheid krijg om mijn creativiteit te gebruiken voor mijn lessen”, vertelt ze. “Ook vind ik contact tussen leraren en leerlingen belangrijk.” Ook wil Debby twijfelde studiekiezers nog wat meegeven: “Soms zullen mensen gek opkijken als je zegt dat je voor de opleiding Leraar Duits kiest. Trek hier je niet te veel van aan. Ik kreeg ook gekke reacties vanuit mijn omgeving, maar als ik uitleg wat ik allemaal leer, is er weinig nodig om ze enthousiast te maken.”