E-commerce Marketing Sales

Bij de studie E-commerce Marketing Sales is een marketingopleiding met de nadruk op het online verkopen van producten of diensten (e-commerce). Je leert hoe je sociale media effectief gebruikt, marktonderzoek doet, succesvol online adverteert en hoe je goed gevonden wordt door zoekmachines als Google (zoekoptimalisatie). Je schrijft zogenoemde strategische marketingplannen waarin je uiteenzet hoe je een bepaald product gaat verkopen. Ook wat de doelgroepen zijn, welke activiteiten je ontplooit en met welke middelen je het succes meet. Een van de opdrachten tijdens je studie is bijvoorbeeld het opzetten van een eigen webshop, inclusief het bouwen en onderhouden van een website en de vormgeving daarvan.

Daarnaast leer je verkoop- en gesprekstechnieken, andere communicatieve vaardigheden en het omgaan met klanten (accountmanagement). Ook ben je bezig met het presenteren van een merk of product zodat consumenten het graag willen kopen (branding). Je denkt mee over hoe het logo, product of de verpakking eruit komt te zien, zodat het geheel er aanlokkelijk uitziet.

Andere (traditionelere) vormen van marketing worden ook aangestipt. Denk bijvoorbeeld aan beurzen, marketing in print zoals folders en advertenties in bladen. Je kunt je uiteindelijk specialiseren in de richtingen: internationaal, commercieel, accountmanagement en leidinggeven. De studie heeft raakvlakken met de studie commerciële economie, maar dan met de nadruk op de online kant.

Toelatingseisen: Je wordt met alle profielen toegelaten, maar E&M sluit het beste aan, het liefst met Management & Organisatie als profielkeuzevak.

Bijzonderheden: Deze studie is aan een particuliere onderwijsinstelling. Dat betekent dat het collegegeld hoger is dan normaal. De opleiding is net als de meeste andere studies geaccrediteerd. Ook heb je gewoon recht op studiefinanciering. Voor excellente studenten bestaat er een mogelijkheid om de studie in drie jaar in plaats van vier jaar af te ronden.