Maaike Rill
Na het vwo besloot Maaike om te beginnen aan de ALPO. Halverwege het jaar ontdekte zij dat ze haar volledige focus wilde leggen op het werken met kinderen en het lesgeven. Ze koos voor de HAN pabo in Nijmegen omdat deze opleiding goed aangeschreven stond en ze zich hier al vanaf het begin thuis voelde. “Ik heb voor de pabo gekozen omdat ik met kinderen wilde werken en iets voor hen wil kunnen betekenen. Hier wilde ik 100% voor gaan en koos ervoor om over te stappen naar de pabo”, vertelt Maaike.
Spannend maar leuk
Het eerste jaar van de pabo ging Maaike meteen stage lopen op een basisschool. “Het eerste jaar vond ik hierdoor het leukste en het spannendste. Ik wist door stage wel meteen dat ik leerkracht kan én wil worden.” Voor de drama- en muzieklessen moest Maaike echt uit haar comfortzone stappen. “Gelukkig raak je na een tijdje er steeds meer vertrouwd mee en wordt het alleen maar leuker.”
Grote ontwikkeling
Tijdens de studie is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling, omdat je als leerkracht een voorbeeldrol hebt voor je leerlingen. Maaike: “Het interessante van deze studie is dat ik mij in één jaar tijd al zoveel ontwikkeld heb op persoonlijk en professioneel vlak. Een jaar geleden had ik niet gedacht dat ik zoveel zou zijn gegroeid, in een relatief korte periode. Dit vind ik heel fijn en voegt echt wat toe aan de studie.” Ook vindt Maaike het fijn dat wat ze in haar lessen leert, meteen kan toepassen in de praktijk. “Ik krijg veel praktijkvoorbeelden aangeboden die ik kan gebruiken in mijn eigen stageklas, heel erg fijn.”
Goede combinatie van studie en privé
Maaike vindt de pabo prima te combineren met werk en sport. “Ik heb genoeg tijd om 2-3 keer in de week te sporten en daarnaast nog een bijbaantje te hebben. Tijdens een stageweek kan het wat drukker zijn, maar met een goede planning is het prima te managen”, vertelt ze. Mocht je toch tegen problemen aanlopen tijdens je studie dan kun je altijd om hulp vragen. “De docenten vind ik heel behulpzaam en denken graag met je mee als je bijvoorbeeld problemen ondervindt op je stage.”
Kritisch nadenken over onderwijs
In het tweede jaar van de pabo ligt de focus meer op het kritisch na kunnen denken over onderwijs. Maaike heeft daarom onderzoek gedaan naar wat voor- en nadelen van differentiatie in de klas zijn. “Ik kijk hierbij hoe leerkrachten beter rekening kunnen houden met de verschillen tussen leerlingen. Ik vond het interessant om ook op theoretisch vlak meer te leren en vervolgens te kijken hoe dit terugkomt in de praktijk”.
Een veilige, inspirerende docent
Na de pabo hoopt Maaike een leerkracht te zijn waarbij leerlingen zich veilig voelen om zichzelf te zijn. Maaike: “Ik wil dat ze zich door mij gezien en gehoord voelen. Daarnaast wil ik leerlingen inspireren. Dit wil ik doen door te laten zien hoe leuk leren kan zijn. Ik wil dat ze alles uit zichzelf kunnen halen om zich zover mogelijk te ontwikkelen.”
Een tip voor jou
Maaike wil graag (twijfelende) studiekiezers nog een tip meegeven voor als ze misschien de HAN Pabo willen gaan doen: “Als je weet dat je iets voor kinderen wilt gaan betekenen, kies dan voor de HAN Pabo. Je kan als goede leerkracht écht een verschil maken voor kinderen. Daarnaast merk je al heel snel of de opleiding bij je past, want je gaat meteen stage lopen.”