Bas Caldenhoven
Toen Bas op de middelbare school zat had hij nog geen idee wat hij wilde gaan studeren. Een maatschappelijke stage bracht daar verandering in. Zelf had hij altijd veel creatieve projectjes lopen en zocht een studie die hierbij paste. Hij kwam erachter dat in het basisonderwijs van alles mogelijk is.
Als middelbare scholier weet je nog niet altijd meteen wat je wilt gaan studeren, en bij Bas was dit ook het geval. Lesgeven leek hem wel leuk, maar dan zag hij zichzelf eerder voor op een middelbare school werken. Een oriënterende meeloopstage bij basisschool de Sterrenkring in Arnhem, deed hem van gedachten veranderen. “Het enthousiasme van de kinderen en vooral het gevoel dat ik hier mijn eigen draai aan het onderwijs zou kunnen geven trok mij. Het gaf me nieuwe energie.”, vertelt Bas.
Kennis direct toepassen in de praktijk
De pabo bevalt Bas goed vanwege de praktische toepassing van de geleerde kennis: “Tijdens de opleiding ben je constant in contact met het werkveld. Het geleerde kan je direct toepassen in je stages. Je wordt opgeleid tot startklare leraar en maakt kennis met onderwijsconcepten en didactieken. In de basis heb ik overal al wel kennis mee gemaakt. ” Het was even zoeken voor Bas, maar na enkele stages vond hij de perfecte school. “Uiteindelijk kwam ik na meerdere stages op een school in Huissen terecht, die perfect aansloot bij mijn visie. Op die school ben ik nu ook werkzaam.”
Een groot sociaal netwerk
Bas is enthousiast over de docenten bij de pabo. “De docenten zijn top! Ze werken erg persoonlijk en informeel. Je wordt ontvangen als een toekomstige collega en ook echt zo behandeld. Op elk moment tijdens m’n studie kon ik terecht bij mijn docenten en studieloopbaanbegeleider. Ik draag die mensen een ontzettend warm hart toe.” Ook is hij erg te spreken over het sociale leven wat hij in Nijmegen heeft opgebouwd door de studenten op de opleiding: “Ik heb een groot sociaal netwerk in Nijmegen gekregen tijdens de studie. Op de pabo studeren veel sociale mensen die houden van contact maken. Een nieuwe vriendengroep was dan ook zo gevormd. De studievereniging van de pabo, SV Meesterlijk, heeft mij het meest opgeleverd op sociaal vlak. Ik heb me daar echt verder kunnen ontwikkelen.”
Goed te combineren
Het combineren van de studie met zijn privéleven was goed te doen, laat Bas weten. “Het combineren ging prima. Bij de meeste vakken krijg je een globale planning waarin je kunt zien hoever je steeds moet zijn met een opdracht. Als je je hier aan houdt is de studiebelasting niet erg hoog.” De afstudeerfase vond Bas het prettigst: “Ik was al aan het werk en veel met onderwijs bezig. Ik had maar eens in de zoveel tijd contactmomenten op de HAN, waarin ik vragen kon stellen. Ik ben persoonlijk begeleid: de docenten denken met je mee en weten je echt in je kracht te zetten.”, vertelt hij.
Zelfstandigheid en een brede blik op de wereld
“De opleiding heeft me een bekwame leerkracht gemaakt en heeft me veel gebracht.”, zegt Bas. “Het heeft me zelfstandigheid, een brede blik op de wereld en de mensen om mij heen en een sociaal netwerk gebracht.” Bas wil een leraar zijn die niet boven de kinderen staat, maar onderdeel is van de groep. “Ik wil leerlingen begeleiden in hun eigen weg naar zelfstandigheid. Iemand die gedrag van leerlingen wil begrijpen om ze daar vervolgens zelf bewust van te maken. Ook wil ik kinderen helpen ontdekken waar hun kracht zit. Dat is voor ieder kind een hele waardevolle zoektocht.
Advies
Bas geeft nog enkele tips mee: “Ga een keer kijken bij een basisschool die je trekt en proef de sfeer. Basisscholen zijn vaak trots op de manier van werken en willen dit vast graag laten zien. Kom een dagje meelopen op de HAN en proef ook daar de sfeer. Verder denk ik dat je pas écht weet of iets bij je past als je het hebt geprobeerd. Op de Pabo loop je in het eerste jaar al stage. Je hebt snel door of het wel écht bij je past en kan anders snel switchen. Bij twijfel zou ik zeggen: Gewoon doen. Zelfs al past de opleiding niet bij je, weet ik zeker dat een tijdje rondlopen op de Pabo je veel zal brengen.