Maritiem officier
Maritiem officier

Een maritiem officier heeft een leidinggevende functie aan boord van een schip. Hij of zij weet alles van het reilen en zeilen op een schip; van vaarplan tot laden en lossen, van de werking van de communicatiesystemen tot de machinekamer van het schip. In tegenstelling tot Marine Officier is dit geen militair beroep, maar een beroep waarin men zich met de commerciële zeevaart bezig houdt. Je hebt de verantwoordelijkheid over het vervoer van personen of grote hoeveelheden goederen. Een maritiem officier vind je op cruiseschepen maar ook op grote containerschepen en olietankers. Als maritiem officier kun je verschillende functies aan boord van het schip hebben. De een houdt zich bezig met navigatie (stuurman, kapitein), en de ander is weer gericht op techniek (werktuigkundige). In Nederland is het belang van de scheepvaart groot, alleen al in de haven van Rotterdam komen dagelijks allerlei soorten schepen uit alle delen van de wereld binnen. Om in de vraag naar maritieme officieren te voldoen, zijn er opleidingen Maritiem Officier aan verschillende hogescholen in Nederland.

Gezagvoerder
Gezagvoerder

Gezagvoerder is een algemene naam voor leidinggevend bemanningslid. Dat kan een piloot zijn, maar ook een kapitein of schipper. Wat een gezagvoerder precies doet, is afhankelijk van waar hij werkt: de gezagvoerder in een vliegtuig is vooral verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens een vlucht, en kan bijvoorbeeld passagiers weigeren. Op een schip, zeker bij langere vaarten, komen daar verantwoordelijkheden bij als personeelsbeleid, voldoen aan (internationale) regels en soms ook boekhouding. Daarbij is ook verschil tussen zeeschepen of binnenvaart.

Registerloods
Registerloods

Als registerloods vervul je een belangrijke maatschappelijke rol. Je bent de verbindende factor tussen het schip, de verkeersdienst en diverse maritieme partijen daaromheen. Weer of geen weer, zicht of geen zicht; jij loodst veilig alle schepen naar de kade en terug naar zee. Tankers, bulkcarriers, sleepboten, drijvende bokken, autocarriers, coasters, reefers, containerschepen, cruiseschepen, noem maar op. Als het drijft, moet jij het door de haven kunnen loodsen. Hiervoor heb je niet alleen kennis over de manoeuvreer- en vaareigenschappen van al die typen schepen, maar beschik je ook over inlevingsvermogen: je hebt namelijk te maken met verschillende mensen en culturen. Geen dag is hetzelfde, geen schip is hetzelfde, je komt nooit zonder verhaal thuis.

Maritiem officieren

Maritiem officier

Een maritiem officier heeft een leidinggevende functie aan boord van een schip. Hij of zij weet alles van het reilen en zeilen op een schip; van vaarplan tot laden en lossen, van de werking van de communicatiesystemen tot de machinekamer van het schip. In tegenstelling tot Marine Officier is dit geen militair beroep, maar een beroep waarin men zich met de commerciële zeevaart bezig houdt. Je hebt de verantwoordelijkheid over het vervoer van personen of grote hoeveelheden goederen. Een maritiem officier vind je op cruiseschepen maar ook op grote containerschepen en olietankers. Als maritiem officier kun je verschillende functies aan boord van het schip hebben. De een houdt zich bezig met navigatie (stuurman, kapitein), en de ander is weer gericht op techniek (werktuigkundige). In Nederland is het belang van de scheepvaart groot, alleen al in de haven van Rotterdam komen dagelijks allerlei soorten schepen uit alle delen van de wereld binnen. Om in de vraag naar maritieme officieren te voldoen, zijn er opleidingen Maritiem Officier aan verschillende hogescholen in Nederland.

Selecteer dit beroep

Gezagvoerder

Gezagvoerder is een algemene naam voor leidinggevend bemanningslid. Dat kan een piloot zijn, maar ook een kapitein of schipper. Wat een gezagvoerder precies doet, is afhankelijk van waar hij werkt: de gezagvoerder in een vliegtuig is vooral verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens een vlucht, en kan bijvoorbeeld passagiers weigeren. Op een schip, zeker bij langere vaarten, komen daar verantwoordelijkheden bij als personeelsbeleid, voldoen aan (internationale) regels en soms ook boekhouding. Daarbij is ook verschil tussen zeeschepen of binnenvaart.

Selecteer dit beroep

Registerloods

Als registerloods vervul je een belangrijke maatschappelijke rol. Je bent de verbindende factor tussen het schip, de verkeersdienst en diverse maritieme partijen daaromheen. Weer of geen weer, zicht of geen zicht; jij loodst veilig alle schepen naar de kade en terug naar zee. Tankers, bulkcarriers, sleepboten, drijvende bokken, autocarriers, coasters, reefers, containerschepen, cruiseschepen, noem maar op. Als het drijft, moet jij het door de haven kunnen loodsen. Hiervoor heb je niet alleen kennis over de manoeuvreer- en vaareigenschappen van al die typen schepen, maar beschik je ook over inlevingsvermogen: je hebt namelijk te maken met verschillende mensen en culturen. Geen dag is hetzelfde, geen schip is hetzelfde, je komt nooit zonder verhaal thuis.

Selecteer dit beroep