Docenten, onderzoekers en wetenschappers talen, geschiedenis en cultuur
Docenten, onderzoekers en wetenschappers talen, geschiedenis en cultuur

Wanneer je een studie hebt afgerond in één van de alfawetenschappen, zoals talen, culturen of geschiedenis, kun je ervoor kiezen verder te gaan in het onderwijs of het onderzoek. Als docent in het middelbaar onderwijs breng jij jouw kennis over op de leerlingen. Je legt grammatica uit, geeft geschiedenis- of cultuurlessen, maakt proefwerken en organiseert excursies naar het buitenland. Elke dag ga je in gesprek met jongeren en breng je jouw enthousiasme over. Als docent levensbeschouwing, geschiedenis, filosofie of maatschappijleer is één van je belangrijke taken de leerlingen kritisch te leren nadenken.

In plaats van een middelbare school kun je ook gaan werken aan een universiteit. Dan kies je voor een academische carrière. Veel tijd steek je dan, naast je onderwijstaken, in je eigen onderzoek. Wetenschappers lezen veel, houden van theorie en zoeken altijd de verdieping. Maar ook zijn er veel praktische onderzoekers, zoals archeologen die bij elk bouwproject worden ingezet om te zoeken op interessante bronnen. En politicologen en sociologen verzorgen statistisch onderzoek en opiniepeilingen voor instituten en bedrijven.

Tolk-vertalers
Tolk-vertalers

Een tolk vertaalt gesprekken tussen spreker en luisteraar. Dit kan gaan om het vertalen van een vreemde taal naar de moedertaal of andersom. Vertalers zetten teksten die in vreemde talen geschreven zijn om naar hun moedertaal of andersom. Zowel tolken als vertalers specialiseren zich vaak in een bepaald vakgebied, zoals juridische teksten of conversaties. Elk vakgebied kent zijn eigen specialistische termen en uitdrukkingen. Om tolk of vertaler te worden kun je verschillende opleidingen volgen. Op wo-niveau kun je een talenstudie kiezen en op hbo-niveau zijn er verschillende vertaalacademies en hogescholen voor tolken en vertalen.

Journalisten, redacteuren, PR medewerkers en voorlichters
Journalisten, redacteuren, PR medewerkers en voorlichters

De beroepen in deze sector houden zich bezig met communicatie via de media: het overbrengen van een boodschap via een krant, tijdschrift, radio of tv. Ook het internet valt hier onder. Simpel gesteld kun je spreken van twee zijdes.

Aan de ene kant staan bedrijven en organisaties. Zij willen hun boodschap zo positief mogelijk in de media zien. Zij willen bijvoorbeeld een product verkopen of hun imago verbeteren. Communicatieadviseurs en PR-medewerkers werken aan reclamecampagnes om hun naamsbekendheid en hun omzet te vergroten. Voorlichters vormen het gezicht van een bedrijf naar buiten toe, en beantwoorden vragen van de pers. Ook geven zij advies en trainen zij de medewerkers.

Aan de andere kant staat de pers. Journalisten stellen kritische vragen wanneer ergens iets fout is gegaan: bijvoorbeeld in de politiek of bij een bank. Ze gaan vaak zelf op pad om onderzoek te doen, in binnen- en buitenland. Vervolgens schrijven zij artikelen voor een krant of maken ze reportages voor de radio of tv. De hoofdredacteur geeft leiding en denkt mee. Nog hoger in de hiërarchie zit de uitgever: deze zorgt dat een tijdschrift of boek echt gedrukt en verspreid wordt.

Communicatiemedewerkers, marketingmedewerkers en tekstschrijvers
Communicatiemedewerkers, marketingmedewerkers en tekstschrijvers

In de communicatie zorg je ervoor dat bepaalde informatie zo gunstig mogelijk overkomt op je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld binnen een bedrijf plaatsvinden, bijvoorbeeld van de directie naar het personeel: in dat geval gaat het om interne communicatie. Hiernaast bestaat de externe communicatie: het overbrengen van een boodschap naar het publiek. Communicatieadviseurs werken binnen bedrijven om voorlichting te geven, en het eigen imago te bewaken via de pers. Persconferenties worden georganiseerd en journalisten worden te woord gestaan.

Dit is verwant aan marketing en reclame. Advertenties, affiches en brochures worden zo wervend mogelijk geschreven door tekstschrijvers. Deze copywriters zijn ook verantwoordelijk voor de teksten op websites en in folders. Grafisch vormgevers werken aan de lay-out. Zij ontwerpen alle reclameacties maar ook huisstijlen. Creativiteit is in deze sector erg belangrijk. Maar ook moet je goed kunnen luisteren naar de wensen van de klant. En altijd houd je rekening met de voorkeuren van je doelgroep. Hoe je hen het beste kunt bereiken zoek je uit door vakkundig marktonderzoek te doen.

Communicatiemedewerkers, journalisten, voorlichters en tolk-vertalers

Docenten, onderzoekers en wetenschappers talen, geschiedenis en cultuur

Wanneer je een studie hebt afgerond in één van de alfawetenschappen, zoals talen, culturen of geschiedenis, kun je ervoor kiezen verder te gaan in het onderwijs of het onderzoek. Als docent in het middelbaar onderwijs breng jij jouw kennis over op de leerlingen. Je legt grammatica uit, geeft geschiedenis- of cultuurlessen, maakt proefwerken en organiseert excursies naar het buitenland. Elke dag ga je in gesprek met jongeren en breng je jouw enthousiasme over. Als docent levensbeschouwing, geschiedenis, filosofie of maatschappijleer is één van je belangrijke taken de leerlingen kritisch te leren nadenken.

In plaats van een middelbare school kun je ook gaan werken aan een universiteit. Dan kies je voor een academische carrière. Veel tijd steek je dan, naast je onderwijstaken, in je eigen onderzoek. Wetenschappers lezen veel, houden van theorie en zoeken altijd de verdieping. Maar ook zijn er veel praktische onderzoekers, zoals archeologen die bij elk bouwproject worden ingezet om te zoeken op interessante bronnen. En politicologen en sociologen verzorgen statistisch onderzoek en opiniepeilingen voor instituten en bedrijven.

Selecteer deze beroepensector

Tolk-vertalers

Een tolk vertaalt gesprekken tussen spreker en luisteraar. Dit kan gaan om het vertalen van een vreemde taal naar de moedertaal of andersom. Vertalers zetten teksten die in vreemde talen geschreven zijn om naar hun moedertaal of andersom. Zowel tolken als vertalers specialiseren zich vaak in een bepaald vakgebied, zoals juridische teksten of conversaties. Elk vakgebied kent zijn eigen specialistische termen en uitdrukkingen. Om tolk of vertaler te worden kun je verschillende opleidingen volgen. Op wo-niveau kun je een talenstudie kiezen en op hbo-niveau zijn er verschillende vertaalacademies en hogescholen voor tolken en vertalen.

Selecteer deze beroepensector

Journalisten, redacteuren, PR medewerkers en voorlichters

De beroepen in deze sector houden zich bezig met communicatie via de media: het overbrengen van een boodschap via een krant, tijdschrift, radio of tv. Ook het internet valt hier onder. Simpel gesteld kun je spreken van twee zijdes.

Aan de ene kant staan bedrijven en organisaties. Zij willen hun boodschap zo positief mogelijk in de media zien. Zij willen bijvoorbeeld een product verkopen of hun imago verbeteren. Communicatieadviseurs en PR-medewerkers werken aan reclamecampagnes om hun naamsbekendheid en hun omzet te vergroten. Voorlichters vormen het gezicht van een bedrijf naar buiten toe, en beantwoorden vragen van de pers. Ook geven zij advies en trainen zij de medewerkers.

Aan de andere kant staat de pers. Journalisten stellen kritische vragen wanneer ergens iets fout is gegaan: bijvoorbeeld in de politiek of bij een bank. Ze gaan vaak zelf op pad om onderzoek te doen, in binnen- en buitenland. Vervolgens schrijven zij artikelen voor een krant of maken ze reportages voor de radio of tv. De hoofdredacteur geeft leiding en denkt mee. Nog hoger in de hiërarchie zit de uitgever: deze zorgt dat een tijdschrift of boek echt gedrukt en verspreid wordt.

Selecteer deze beroepensector

Communicatiemedewerkers, marketingmedewerkers en tekstschrijvers

In de communicatie zorg je ervoor dat bepaalde informatie zo gunstig mogelijk overkomt op je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld binnen een bedrijf plaatsvinden, bijvoorbeeld van de directie naar het personeel: in dat geval gaat het om interne communicatie. Hiernaast bestaat de externe communicatie: het overbrengen van een boodschap naar het publiek. Communicatieadviseurs werken binnen bedrijven om voorlichting te geven, en het eigen imago te bewaken via de pers. Persconferenties worden georganiseerd en journalisten worden te woord gestaan.

Dit is verwant aan marketing en reclame. Advertenties, affiches en brochures worden zo wervend mogelijk geschreven door tekstschrijvers. Deze copywriters zijn ook verantwoordelijk voor de teksten op websites en in folders. Grafisch vormgevers werken aan de lay-out. Zij ontwerpen alle reclameacties maar ook huisstijlen. Creativiteit is in deze sector erg belangrijk. Maar ook moet je goed kunnen luisteren naar de wensen van de klant. En altijd houd je rekening met de voorkeuren van je doelgroep. Hoe je hen het beste kunt bereiken zoek je uit door vakkundig marktonderzoek te doen.

Selecteer deze beroepensector