Marktonderzoeker
Marktonderzoeker

Als marktonderzoeker verzamel en analyseer je informatie over allerlei verschillende afzetmarkten. De soort informatie waarbij je hier aan kunt denken is bijvoorbeeld wat voor trends een afzetmarkt vertoont of wat voor klanten deze aantrekt. Je doet dus onderzoek naar alle factoren die de vraag naar een product beïnvloeden. Meestal is een marktonderzoeker in dienst van een marktonderzoeksbureau. Dit bureau zet meestal in opdracht van organisaties onderzoeken op en voert deze ook uit.

Adviseur communicatie
Adviseur communicatie

Als communicatieadviseur geef je een bedrijf advies over de communicatie en zorg je ervoor dat de informatie over het bedrijf, de producten of de diensten duidelijk gecommuniceerd worden naar de doelgroep. Je verbetert de interne informatiestromen binnen een bedrijf, en houd je bezig met public relations en reclame. Ook blijf je op de hoogte van nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de markt van jouw bedrijf, zodat het bedrijf hierop kan inspelen.

Art-director reclame
Art-director reclame


Als art-director reclame ben je verantwoordelijk voor het ontwerp van reclameacties. Hierbij kun je denken aan advertenties, commercials, affiches en brochures. Jij hebt de taak om de visuele kant van deze reclameacties te verzorgen. Je voert opdrachten uit voor reclamebureaus en adverteerders. Je voert je werk zelfstandig uit maar overlegt wel met de creatieve leiding, de mensen van de accountafdeling en de opdrachtgever. De persoon waarmee je het meest te maken hebt, is de copywriter. Dit is de persoon die de bijbehorende teksten voor de campagnes schrijft.
Bij elke nieuwe opdracht krijg je een briefing. Hierin wordt er informatie aan jou gegeven over het adverterende bedrijf, het product, de eisen van de opdrachtgever, de doelgroep, de kosten, de media die ze willen gebruiken en het doel van de reclameactie. Bij doelen kun je denken aan meer naamsbekendheid of een omzetverhoging. Op basis van deze briefing bedenken jij en de copywriter een conceptplan. Tijdens de uitwerking van dat plan ben jij verantwoordelijk voor de vormgeving. Bij grote opdrachten word je hierin soms geassisteerd door ontwerpers en werktekenaars. In dat geval heb jij een begeleidende functie. Als je het conceptplan hebt uitgewerkt in voorlopige schetsen en teksten, laat je het aan de opdrachtgever zien. Deze geeft hier dan een oordeel over en kan aangeven wat hij graag anders zou zien. Vervolgens is het weer jouw taak om dit dan aan te passen. Dit gaat net zo lang door totdat de klant uiteindelijk tevreden is met het product wat je geleverd hebt.
Een hbo opleiding op het gebied van grafische vormgeving zou toegang kunnen geven tot dit beroep.

Communicatiemedewerker
Communicatiemedewerker

Alle bedrijven en organisaties hebben te maken met communicatie. Bij grotere bedrijven zie je vaker een splitsing tussen afdelingen Communicatie en Marketing en bij nog grotere organisaties een splitsing tussen interne, externe of corporate communicatie. Organisaties met een sterke externe focus hebben vaak ook gespecialiseerde communicatieafdelingen zoals bijvoorbeeld arbeidsmarktcommunicatie of bij beursgenoteerde ondernemingen financiële communicatie of bij organisaties waarbij reputatieschade een groot risico vormt issues management of public affairs.

Reclamemedewerker
Reclamemedewerker

Een reclamemedewerker promoot producten of diensten van een commercieel bedrijf. Een reclamemedewerker heeft tot doel nieuwe klanten te winnen, zodat het bedrijf meer omzet maakt. Een reclamemedewerker kan verschillende taken vervullen. Hij kan op evenementen achter een kraampje staan of verschillende manieren bedenken waarop reclame gemaakt kan worden. Een reclamemedewerker kan ook werkzaamheden verrichten als het beplakken van auto’s (car striping) en reclame borden. Een reclamemedewerker werkt aan de naamsbekendheid van het bedrijf waarvoor hij werkt en zorgt ervoor dat het reclameproces van een bedrijf goed verloopt en nieuwe klanten aantrekt. Hierbij houdt hij rekening met de huisstijl van een bedrijf. Als je reclamemedewerker wil worden kun je bijvoorbeeld de hbo studie Marketing Management volgen.

Tekstschrijver
Tekstschrijver

Een tekstschrijver produceert allerlei soorten teksten: van zakelijke tot onderhoudende stukken, van voorlichtende tot wervende teksten. Het schrijven van wervende advertentieteksten wordt vaak uitgeoefend in de functie van copywriter bij een reclamebureau. Een tekstschrijver produceert voornamelijk stukjes voor folders, tijdschriften, persberichten of websites. Binnen dit beroep schrijf je minder vanuit een artistieke drang, zoals bijvoorbeeld een dichter of een romanschrijver. Ook ben je in tegenstelling tot de journalist niet in dienst van een krant of tijdschrift die streven naar objectief nieuws en actuele stukken. Een tekstschrijver werkt vaak voor betalende klanten, die een duidelijke stem willen hebben in de uiteindelijke tekst.

Copywriter
Copywriter

Een copywriter schrijft teksten, voor reclames, websites of vacatures op media die variëren van flyers tot tweets. In veel gevallen werkt een copywriter op freelance basis, voor verschillende klanten, maar het is ook mogelijk bij een bureau in dienst te gaan. In dat geval ben je deel van een campagneteam, waarbij anderen voor foto’s, filmpjes of websites zorgen. Je bent in staat een passende schrijfstijl te kiezen, en tussen verschillende stijlen te schakelen. Daarnaast moet je met je klanten overleggen om de inhoud en de doelen van de teksten te bespreken, wat het beroep sociaal en klantgericht maakt.

Mediatrainer
Mediatrainer

Een mediatrainer geeft cursussen en trainingen om mensen voor te bereiden op hun optreden in de media. Vaak gaat het daarbij om politici, soms om beroemdheden of directeurs van grote bedrijven. Voor hen is het belangrijk dat ze goed reageren op journalisten, en weten hoe ze met social media om moeten gaan. Een mediatrainer heeft hier ervaring mee. Hij legt theorieën uit, bedenkt samen met zijn klanten hun stijl en hun verhaal, geeft tips en instructies en oefent met verschillende situaties. Mediatrainers geven trainingen en cursussen aan groepen en aan individuen, en kunnen zich op basis van hun achtergrond specialiseren: in interviews of in crisismanagement, zich richten op politici of juist op ondernemers.

Online Marketeer
Online Marketeer

Een online marketeer maakt reclame en promoot bedrijven op alle mogelijke digitale kanalen. Je werk bestaat uit het bedenken, begroten en uitvoeren van online campagnes. Hiervoor moet je eerst informatie krijgen: je analyseert statistieken over wat je doelgroep leest en deelt. Op basis daarvan stel je doelen, geef je advies aan bedrijven en bedenk je campagnes. Je werkt samen met tekstschrijvers, productontwikkelaars en visueel vormgevers, of bijvoorbeeld vloggers. Je zet alle belangrijke social media in, en probeert op die manier voor een bepaald product of merk een zoveel mogelijk positieve aandacht te krijgen.

Social media manager
Social media manager

Een social media manager beheert de online kanalen van een bedrijf: je plaatst berichten, beantwoordt vragen, deelt nieuws en foto’s en bouwt zo een relatie op met de doelgroep. Je moet dus kunnen schrijven en meestal zelf foto’s kunnen bewerken en vormgeven. Het werk is heel sociaal: alles draait relaties onderhouden en nieuwe contacten leggen. Ook op kantoor moet je veel samenwerken, bijvoorbeeld met andere communicatiespecialisten of met productontwikkelaars. Je bedenkt campagnes en marketingstrategieën. In sommige gevallen hoort ook het verkopen van advertenties bij je werk.

Communicatiemedewerkers, marketingmedewerkers en tekstschrijvers

Marktonderzoeker

Als marktonderzoeker verzamel en analyseer je informatie over allerlei verschillende afzetmarkten. De soort informatie waarbij je hier aan kunt denken is bijvoorbeeld wat voor trends een afzetmarkt vertoont of wat voor klanten deze aantrekt. Je doet dus onderzoek naar alle factoren die de vraag naar een product beïnvloeden. Meestal is een marktonderzoeker in dienst van een marktonderzoeksbureau. Dit bureau zet meestal in opdracht van organisaties onderzoeken op en voert deze ook uit.

Selecteer dit beroep

Adviseur communicatie

Als communicatieadviseur geef je een bedrijf advies over de communicatie en zorg je ervoor dat de informatie over het bedrijf, de producten of de diensten duidelijk gecommuniceerd worden naar de doelgroep. Je verbetert de interne informatiestromen binnen een bedrijf, en houd je bezig met public relations en reclame. Ook blijf je op de hoogte van nieuwe trends en ontwikkelingen binnen de markt van jouw bedrijf, zodat het bedrijf hierop kan inspelen.

Selecteer dit beroep

Art-director reclame


Als art-director reclame ben je verantwoordelijk voor het ontwerp van reclameacties. Hierbij kun je denken aan advertenties, commercials, affiches en brochures. Jij hebt de taak om de visuele kant van deze reclameacties te verzorgen. Je voert opdrachten uit voor reclamebureaus en adverteerders. Je voert je werk zelfstandig uit maar overlegt wel met de creatieve leiding, de mensen van de accountafdeling en de opdrachtgever. De persoon waarmee je het meest te maken hebt, is de copywriter. Dit is de persoon die de bijbehorende teksten voor de campagnes schrijft.
Bij elke nieuwe opdracht krijg je een briefing. Hierin wordt er informatie aan jou gegeven over het adverterende bedrijf, het product, de eisen van de opdrachtgever, de doelgroep, de kosten, de media die ze willen gebruiken en het doel van de reclameactie. Bij doelen kun je denken aan meer naamsbekendheid of een omzetverhoging. Op basis van deze briefing bedenken jij en de copywriter een conceptplan. Tijdens de uitwerking van dat plan ben jij verantwoordelijk voor de vormgeving. Bij grote opdrachten word je hierin soms geassisteerd door ontwerpers en werktekenaars. In dat geval heb jij een begeleidende functie. Als je het conceptplan hebt uitgewerkt in voorlopige schetsen en teksten, laat je het aan de opdrachtgever zien. Deze geeft hier dan een oordeel over en kan aangeven wat hij graag anders zou zien. Vervolgens is het weer jouw taak om dit dan aan te passen. Dit gaat net zo lang door totdat de klant uiteindelijk tevreden is met het product wat je geleverd hebt.
Een hbo opleiding op het gebied van grafische vormgeving zou toegang kunnen geven tot dit beroep.

Selecteer dit beroep

Communicatiemedewerker

Alle bedrijven en organisaties hebben te maken met communicatie. Bij grotere bedrijven zie je vaker een splitsing tussen afdelingen Communicatie en Marketing en bij nog grotere organisaties een splitsing tussen interne, externe of corporate communicatie. Organisaties met een sterke externe focus hebben vaak ook gespecialiseerde communicatieafdelingen zoals bijvoorbeeld arbeidsmarktcommunicatie of bij beursgenoteerde ondernemingen financiële communicatie of bij organisaties waarbij reputatieschade een groot risico vormt issues management of public affairs.

Selecteer dit beroep

Reclamemedewerker

Een reclamemedewerker promoot producten of diensten van een commercieel bedrijf. Een reclamemedewerker heeft tot doel nieuwe klanten te winnen, zodat het bedrijf meer omzet maakt. Een reclamemedewerker kan verschillende taken vervullen. Hij kan op evenementen achter een kraampje staan of verschillende manieren bedenken waarop reclame gemaakt kan worden. Een reclamemedewerker kan ook werkzaamheden verrichten als het beplakken van auto’s (car striping) en reclame borden. Een reclamemedewerker werkt aan de naamsbekendheid van het bedrijf waarvoor hij werkt en zorgt ervoor dat het reclameproces van een bedrijf goed verloopt en nieuwe klanten aantrekt. Hierbij houdt hij rekening met de huisstijl van een bedrijf. Als je reclamemedewerker wil worden kun je bijvoorbeeld de hbo studie Marketing Management volgen.

Selecteer dit beroep

Tekstschrijver

Een tekstschrijver produceert allerlei soorten teksten: van zakelijke tot onderhoudende stukken, van voorlichtende tot wervende teksten. Het schrijven van wervende advertentieteksten wordt vaak uitgeoefend in de functie van copywriter bij een reclamebureau. Een tekstschrijver produceert voornamelijk stukjes voor folders, tijdschriften, persberichten of websites. Binnen dit beroep schrijf je minder vanuit een artistieke drang, zoals bijvoorbeeld een dichter of een romanschrijver. Ook ben je in tegenstelling tot de journalist niet in dienst van een krant of tijdschrift die streven naar objectief nieuws en actuele stukken. Een tekstschrijver werkt vaak voor betalende klanten, die een duidelijke stem willen hebben in de uiteindelijke tekst.

Selecteer dit beroep

Copywriter

Een copywriter schrijft teksten, voor reclames, websites of vacatures op media die variëren van flyers tot tweets. In veel gevallen werkt een copywriter op freelance basis, voor verschillende klanten, maar het is ook mogelijk bij een bureau in dienst te gaan. In dat geval ben je deel van een campagneteam, waarbij anderen voor foto’s, filmpjes of websites zorgen. Je bent in staat een passende schrijfstijl te kiezen, en tussen verschillende stijlen te schakelen. Daarnaast moet je met je klanten overleggen om de inhoud en de doelen van de teksten te bespreken, wat het beroep sociaal en klantgericht maakt.

Selecteer dit beroep

Mediatrainer

Een mediatrainer geeft cursussen en trainingen om mensen voor te bereiden op hun optreden in de media. Vaak gaat het daarbij om politici, soms om beroemdheden of directeurs van grote bedrijven. Voor hen is het belangrijk dat ze goed reageren op journalisten, en weten hoe ze met social media om moeten gaan. Een mediatrainer heeft hier ervaring mee. Hij legt theorieën uit, bedenkt samen met zijn klanten hun stijl en hun verhaal, geeft tips en instructies en oefent met verschillende situaties. Mediatrainers geven trainingen en cursussen aan groepen en aan individuen, en kunnen zich op basis van hun achtergrond specialiseren: in interviews of in crisismanagement, zich richten op politici of juist op ondernemers.

Selecteer dit beroep

Online Marketeer

Een online marketeer maakt reclame en promoot bedrijven op alle mogelijke digitale kanalen. Je werk bestaat uit het bedenken, begroten en uitvoeren van online campagnes. Hiervoor moet je eerst informatie krijgen: je analyseert statistieken over wat je doelgroep leest en deelt. Op basis daarvan stel je doelen, geef je advies aan bedrijven en bedenk je campagnes. Je werkt samen met tekstschrijvers, productontwikkelaars en visueel vormgevers, of bijvoorbeeld vloggers. Je zet alle belangrijke social media in, en probeert op die manier voor een bepaald product of merk een zoveel mogelijk positieve aandacht te krijgen.

Selecteer dit beroep

Social media manager

Een social media manager beheert de online kanalen van een bedrijf: je plaatst berichten, beantwoordt vragen, deelt nieuws en foto’s en bouwt zo een relatie op met de doelgroep. Je moet dus kunnen schrijven en meestal zelf foto’s kunnen bewerken en vormgeven. Het werk is heel sociaal: alles draait relaties onderhouden en nieuwe contacten leggen. Ook op kantoor moet je veel samenwerken, bijvoorbeeld met andere communicatiespecialisten of met productontwikkelaars. Je bedenkt campagnes en marketingstrategieën. In sommige gevallen hoort ook het verkopen van advertenties bij je werk.

Selecteer dit beroep